Rebecca's Kibbutz Avontuur

Jeruzalem!

Het is al bijna een week geleden, maar de dagen zijn vaak zo vol dat er niet echt tijd is om mijn blog bij te werken. Momenteel heb ik een griepje (net als de helft van de kibbutz) dus ik heb even tijd om mijn blog bij te werken. Afgelopen vrijdag ben ik met 4 medevrijwilligers naar Jeruzalem gegaan. Van te voren zijn we door mensen gewaarschuwd voor de rellen die er waren in het Oosten van Jeruzalem. Toch gingen we met goede moed die kant op en na een busreis van 4 uur waren we dan eindelijk in Jeruzalem. Toen we richting ons hostel liepen voelde ik al meteen dat hier een totaal andere sfeer is. Ondanks de onrust voelde ik een bepaalde rust/vredigheid. Ik voelde me zeker niet bang voor wat dan ook en was ontzettend enthousiast. Ik kon niet wachten tot we in ons hostel in de oude stad zouden zijn. Het duurde even voor we het gevonden hadden, maar uiteindelijk kwamen we er. Een klein kamrrtje voor 8 personen, maar goed genoeg als je er alleen maar wil slapen en dat waren we immers van plan. We zijn op zoek gegaan naar een plekje om te eten. Dit was nog niet zo makkelijk omdat het Shabbat was en dus alle joodse gelegenheden dicht waren. Buiten de oude stad vonden we een plekje waar we Falafel konden eten. Tijdens ons diner bespraken we de plannen voor de volgende dag. Toen we in het hostel terug waren gingen ik en een van mijn medevrijwilligers nog even naar het dak van het hostel vanwaar we een prachtig uitzicht over de stad hadden. Plotseling hoorden we geschreeuw en geblaf van honden. In de verte zagen we lichtflitsen, hoorden we kleine explosies en zagen we rook. We zagen 1 keer zelfs een wat grotere vuurbal. Zo dicht waren we nog niet bij rellen geweest. Eerst dacht ik dat het traangas was, maar later las ik op het nieuws dat er met molotovcocktails was gegooid. We zijn toen maar snel naar binnen gegaan. De volgende dag zijn we begonnen met brood en een kopje koffie van de bakker. We hebben op zaterdag veel gezien. Eerst zijn we naar The Tower of David Museum geweest. Hier wordt de geschiedenis van Jeruzalem behandeld. Voor mij als geschiedenisfreak natuurlijk reuze interessant. Van daaruit zijn we over de stadsmuur gewandeld. We verwachtten van daar een prachtig zicht op de stad te hebben, maar we zagen alleen oude, smerige huizen ;) ach het was leuk om er te lopen. Daarna zijn we naar The Church of the Holp Schepulre (of zoiets ;)) gegaan. Daar zou Jezus begraven geweest zijn, dus het was een drukte van jewelste en binnen enkele ogenblikken waren we elkaar kwijt :p Maar ook dat kwam weer goed. Toen was het tijd voor de Klaagmuur. Prachtig om te zien. Vooral de verschillende soorten mensen en verschillende soorten Joden die er liepen. We vonden het wel mooi geweest dus we gingen terug naar het hostel en aten een broodje Döner kebab :p Omdat we graag met z'n allen wat wilden drinken en alle Joodse winkels nog dicht waren en de moslims niet drinken zijn we naar een bar gegaan in een hotel. Gezellig om met elkaar te kletsen en de plannen voor de volgende dag te bespreken. De volgende ochtend zijn we eerst naar Yad VaShem gegaan. Bijzonder indrukwekkend en eigenlijk niet te beschrijven. Het plan was om daarna naar de Tempelberg te gaan, maar deze was al gesloten, dus we hebben nog even gewinkeld en toen was het alweer tijd om te gaan. We zaten te wachten op de bus en het duurde maar en het duurde maar totdat we erachter kwamen dat onze mobieltjes niet automatisch naar de wintertijd verzet waren en we dus de hele dag een uur voor liepen ;) Het was fantastisch om in Jeruzalem te zijn, maar ik vond het ook heerlijk om weer in mijn eigen bed te kunnen slapen :) Foto's volgen nog. Ik heb foto's gemaakt met mijn camera en die moet ik dus eerst even op iemand zijn laptop zetten. De paar foto's die ik met mijn telefoon heb gemaakt staan er al wel op :)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!